הנתיב לבריאות - ריקי לנגברג

ילדים ואוכל בריא, הייתכן?

ילדים ואוכל בריא, הייתכן?

הילדים שלנו בדרך כלל בררנים ולא אוכלים דבר שאינו מוכר להם, ולצערי מה שמוכר בדרך כלל הם הפסטה, שניצלים, דגני בוקר עשירים בסוכר, מקדונלד, פיצות וכדומה. ומה שמפתיע שאנחנו מרשים להם לעשות זאת. במקביל אנו רואים שהתחלואה בקרב הילדים הולכת וגדלה, הם סובלים מדלקות אוזניים חוזרות ונשנות, נזלת בלתי פוסקת, כאבי בטן, עייפות, ועוד. וכשאנחנו לוקחים אותם לרופא הוא רושם להם אנטיביוטיקה שוב ושוב. אנחנו מניחים, מאחר ואנו רואים שכך קורה גם אצל חברים ובני משפחה, שזהו חלק מהמסלול הרגיל של גידול ילדים. זה לא מחויב המציאות!!!

אז כיצד אנו יוצרים סביבת אכילה נעימה ומפתחים אצל הילדים אהבה למזון בריא?
ראשית יש לזכור שאנו הדוגמה ומודל החיקוי. הילדים לומדים מאיתנו כיצד לדבר, כיצד לתקשר, וכך גם כיצד לאכול. אם אנו אוכלים ליד השולחן, לאט ובנחת, אם אנו אוכלים ירקות ופירות כך יאכלו גם ילדינו. אם איננו מקדישים לעצמנו את הזמן לארוחה נינוחה, אוכלים בחיפזון, בחטף, מזון מהיר ילדינו ילמדו כי כך נכון להיות. מחקרים מראים שארוחה משפחתית ביום, כלומר שכל המשפחה מתכנסת סביב השולחן משפרת הישגים לימודיים ותורמת לביטחון העצמי של הילד.

בארוחות העיקריות חשוב לכלול ירקות מגוונים. כך נדאג לאספקת ויטמינים ומינרלים סדירה. יש ילדים שאוהבים לזהות באופן ברור מה נמצא בצלחת. הם ימנעו מסלט ומרטבים אך ישמחו לכרסם מקלות גזר, מלפפון פלפל, סלרי, וכל ירק שחתוך באופן גס-כלומר חתיכות גדולות כשהירק כמה שיותר קרוב לצורתו המקורית.

בסיס טוב לחלבון יספקו סוג של דגן כגון אורז, קינואה, דוחן, ספגטי מאורז או חיטה מלאה בשילוב עם קטנייה כגון שעועית, עדשים, אפונה, תירס, גרגירי חומוס, וגם כאן יש ילדים שיזדקקו לפשטות ולהפרדה בין המנות ולהם מומלץ להשתמש בצלחות עם הפרדה פנימית.

חלבון טוב נוסף הוא ביצה כשהעדיפות היא לביצה רכה - לילדים אין צורך בהגבלת הכמות, או מנה בשרית. מנות בשריות שמתקבלות בברכה ומזינות הן הודו או עוף שניתן להגיש כקציצות או כדורי בשר.

חשוב לזכור שתכולת הקיבה של ילד קטנה יותר והמנות צריכות להיות בהתאם, וחשוב לאפשר לילד להיות קשוב לנקודת השובע שלו. התעקשות של הורה לסיים את המנה שבצלחת גוזלת מידי הילד את השליטה וההקשבה לצרכי הגוף, וכך הוא למד לאכול גם כשהוא שבע ומעבר לצרכים, מה שעלול לגרום בעתיד להשמנה.

שיתוף הילדים בהכנת הארוחה - אפשרות בחירה והחלטה עצמאית של הילד תתרום להנאה שלו ולפתיחות להתנסות במאכלים חדשים.


בין הארוחות 'החטיפים' צריכים להיות פירות חתוכים, אפשר עם מטבל דבש. פירות יבשים, ריבועי שומשום וכדומה. המקור צריך להיות מה שיותר טבעי ומה שפחות סוכר.

פירות וירקות חתוכים, ומזונות שאנו רוצים לעודד אכילתם כדאי שיהיו זמינים לילד לכן רצוי להחזיק במדפים התחתונים במקרר.

רבים מהחטיפים שעל המדף מכילים תכולת נתרן גבוהה, צבעי מאכל, שומנים מוקשים, תוספים משפרי טעם, וסוכרים בכמות גדולה. צבעי מאכל (בעיקר טרטזין-צהוב) גורם להחמרה במצבי אסטמה, אלרגיות, היפראקטיביות ורגזנות. התוספים הכימיים, ובעיקר יש להימנע ממונוסודיום גלוטומאט המפריעים לפעולת הכבד, מצטברים כרעלים בגוף, ומחלישים את מערכת החיסון.

יש להפחית את הצריכה ככל האפשר, אך עם זאת המלצתי היא לא למנוע לחלוטין ולאפשר באירועים חברתיים כאשר ילדים אחרים אוכלים כדי לא ליצור חסך ורדיפה אחרי האסור. להשתדל לא לקנות הביתה ולא ליזום צריכתם.
ממרחים שמומלצים בכריך או על קרקר- ממרח תמרים, אבוקדו, חומוס, חלבה, טחינה עם דבש, ממרח שקדים ודבש, ממרח חרובים בטעם שוקולד, דבש או גבינה. ממרחים אלה טעימים ביותר ומכילים רמות גבוהות של ויטמינים ומינרלים, כך, שלא רק שאינם שוחקים את הויטמינים בגוף אלא תורמים הרבה ערכים תזונתיים.

חשוב להקפיד על שתייה מרובה של מים, עדיף מים מינרלים, ולא להרגיל לשתייה מתוקה. למתעקשים - התרכיז המומלץ הוא תרכיז סיידר תפוחים. המשקאות הקלים והתוססים מכילים חומרי טעם סינטטיים העלולים לגרום לאלרגיות, החלשת מע' חיסון, סוכרים עליהם דיברנו, והקפאין בקולה מגביר פעלתנות יתר ורגזנות. חשוב לשים לב שבתרכיזים המצהירים על עצמם שמכילים ויטמינים הכמויות הם מזעריות עד זניחות וגם הם מכילים תוספים סינטטיים שלא מומלצים לצריכה.

לסיכום, ילדים פתוחים לשינויים בעיקר כשהם מבינים את הסיבות, ופעמים רבות מפתיעים אפילו את הוריהם ביכולתם להסתגל, להפנים וליישם את כללי הבריאות.לילדים נטייה טבעית ומולדת להימשך לטוב ולבריא להם ולזהות את הכמויות הנדרשות. כל שהם זקוקים לו הוא הכוונה, היצע מזונות בריאים, והקשבה להעדפותיהם.

למתכוני בריאות הקישו כאן:
כדורי שוקולד בריאים
כדורי חלווה
ממתק שוקולד חרובים בטעם ווניל



חזרה לתזונת ילדים >>


 
צור קשר
* שם:
*אימייל:
* טלפון:
טלפון נוסף:
  טקסט חופשי:
* שדות חובה
צור קשר




הרשמה לניוזלטר
הרשמו וקבלו חינם עדכונים בנושאים: תזונה, הרזיה, בריאות ומניעת מחלות, טיפים ומתכונים הקשורים לצליאק.

הכניסו את שמכם ואת המייל שלכם למטה
שם:
* מייל:
* שדות חובה





באותו נושא
עיצוב, בנייה וקידום אתרים לול שיווק ברשת