הנתיב לבריאות - ריקי לנגברג

שבועות ורגישות ללקטוז

שבועות ורגישות ללקטוז

אנחנו עומדים בפתחו של החג הלבן הלא הוא חג שבועות. החג הזה מתאפיין בחלב, גבינות והרבה. בחג הזה אנו רוכשים מארזים בגודל מפלצתי של מוצרי חלב, גבינות ושמנת עתירי שומן. המדפים עמוסים במארזים מוגדלים וערכות קסמים להכנת עוגות גבינה (עם פירורים עם אוכמניות ועוד), אך קחו בחשבון את המחיר הכבד שתשלמו על הזלילה הגדולה והלבנה הזו. ארוחת שבועות לא חייבת להיות כל כך מושחתת ובוודאי שלא חייבת לכלול בתוכה חלב פרה ומוצריו עתירי השומן. העדיפו מוצרים מחלב עזים דלי שומן (עד 5%) ושלבו איתם הרבה ירקות, דגנים מלאים, קטניות זרעים ואגוזים. האמינו לי אוכל בריאותי הוא לאו דווקא פחות טעים, נהפוך הוא טעים גם בריא.

הפעם אני רוצה להתמקד באלו הנמצאים בשולי החגיגות בשבועות ואלה אותם אנשים הרגישים ללקטוז ואו לקזאין ואינם יכולים ליהנות ממעדני החג. אז יש פתרונות רק צריך לדעת אותם.

כידוע אחת מתופעות הלוואי אצל אנשים רבים, הבאות ביחד עם צריכת החלב הם אלרגיות ורגישויות שונות כולל רגישות ללקטוז וקזאין אז מי שנמנע או מצמצם את צריכת החלב ומוצריו מכל מיני סיבות (בין היתר בשל רגישות), חייב להשלים את החסר מבחינת צריכת הסידן. הכירו מקורות נוספים העשירים במינרל שכה חיוני לבריאות הגוף.

הסידן חשוב מאד בשלבי הצמיחה והתפתחות לילדים ונוער לגובה ולשם בניית העצמות והשיניים. אך לא רק, הסידן חשוב מאד לתהליכי כיווץ והתאוששות השרירים, ולכן הוא חשוב מאד בכל גיל, ובמיוחד לנשים בגיל מעבר אשר מצויות בסיכון לאוסטיאופורוזיס המכונה גם הידלדלות עצם.

הידלדלות עצם מתפתחת אצל נשים בגיל המעבר, גברים סובלים ממנה הרבה פחות, ובעיקר בגיל די מתקדם. הסיבה עיקרית לאוסטיאופורוזיס אצל נשים בגיל המעבר היא ירידה ברמת האסטרוגנים (הורמוני נשים), המשתתפים בתהליך של בניית עצם.

אנו חיים את חיינו בלי לחשוב על העתיד. אנו מתפקדים ומתחילים להעריך את חיינו כאשר המחלה כבר מתדפקת על דלתנו. כמה פעמים אמרנו לעצמנו: אילו ידעתי קודם... יכולתי למנוע את זה?

אז מה גורם לבריחת הסידן מהעצמות?

חלבנים מהחי - המחקרים שנעשו ברחבי העולם גילו שצמחונים לוקים באוסטיאופורוזיס בשיעור נמוך מאוכלי בשר. מסתבר שאכילת חלבונים מהחי גורמת לבריחת סידן מואצת וכתוצא מכך, להידלדלות העצם.

זרחן – הרמה הגבוהה של הזרחן בבשר היא פי-40 יותר מכמות הסידן. לצורך הטמעת חלבון מן החי המכיל זרחן, נדרשת כמות רבה של סידן. בהעדר סידן זמין, הוא נלקח מהעצמות. מקור נוסף לכמויות של זרחן - משקאות קלים ומוגזים וכן מזונות מעובדים.

סביבה חומצית בגוף - איבוד הסידן בשתן מואץ בסביבה חומצית. שתן הופך להיות חומצי עקב ריבוי חומצות אמינו המכילות גופרית בתפריט בשרי. הוספת אשלגן לתפריט בשרי מפחיתה את שיעור בריחת הסידן בשתן. אשלגן מבטל חומציות בשתן, מבסיס אותו ומונע בריחת סידן אצל אוכלי בשר. זה אומר שעלינו לשלב סלט ירקות גדול עם אכילת הבשר.

נתרן - גורם לאיבוד סידן, הוא מתחרה בסידן על ספיגה חוזרת בכליות. על כן עלינו להפחית בצריכת נתרן המצוי במלח, חמוצים ומזונות מעובדים.

קפאין – נמצא במחקרים שצריכת קפאין המצוי בקפה, קוקה-קולה, קקאו ושוקולד מונעים ספיגה של סידן בגוף ומגבירים סיכון להידלדלות עצם. עם תה אין בעיה, כמות הקפאין קטנה מה גם שתה מכיל פלואור החשוב לבניית עצמות ושיניים.

סוכרים מזוקקים – נמצא שסוכרים מזוקקים מונעים ספיגה של סידן ומגבירים סיכון להידלדלות עצם.

אלכוהול - לפי המחקרים צריכה של 25 גר' אלכוהול ליום, כולל בירה וליקר, מגבירה סיכון להידלדלות עצם. 

במאפים ובפשטידות ניתן להיעזר במוצרים דמויי חלב אותם ניתן למצוא בכל רשתות המזון ובמיוחד בבתי טבע. את הגרנולה אפשר לאכול בתוספת חלב אורז או סויה או שקדים, בתבשילים ובמאפים ניתן להחליף את החלב והשמנת בחלב קוקוס, המעניק למזון טעם ייחודי.

אבל בנוסף לכך, חשוב לשלב בתפריט היומי מגוון רחב של מאכלים עשירים בסידן על מנת להגיע לכמות היומית הדרושה. המקורות שיכולים לספק לנו סידן וחשוב להכניסם לתפריט היומי הם: סויה בצורת טופו, שבבים או חלב סויה, שומשום עם קליפה (מלא) טחון, טחינה (משומשום מלא או חמאת שומשום), שקדים לא קלויים, ממרח שקדים, תאנים מיובשות, ירקות ירוקים עליים (חסה, פטרוזיליה, תרד, עלי רוקט, נבטים, שום ועוד), סרדינים.

לסיכום: גם אם אתם נמנעים מבחירה או בשל אילוצי אורח החיים, מאכילה של מוצרי חלב ולכן חוששים שאספקת הסידן שלכם היומית נמוכה, הקפידו להשלים את החסרים בעזרת "מאכלים חלופיים", הקפידו על פעילות ספורטיבית ואפשרו לגוף לשמור על הבריאות לאורך שנים.

טופו מקופץ עם פטריות
עוגת גבינה ללא לקטוז


באפשרותך להתחיל תהליך ריפוי יחד איתי צור קשר 

לתיאום פגישה 054-8091279

 



חזרה לחגים ומועדים >>


 
צור קשר
* שם:
*אימייל:
* טלפון:
טלפון נוסף:
  טקסט חופשי:
* שדות חובה
צור קשר




הרשמה לניוזלטר
הרשמו וקבלו חינם עדכונים בנושאים: תזונה, הרזיה, בריאות ומניעת מחלות, טיפים ומתכונים הקשורים לצליאק.

הכניסו את שמכם ואת המייל שלכם למטה
שם:
* מייל:
* שדות חובה





באותו נושא
עיצוב, בנייה וקידום אתרים לול שיווק ברשת