הנתיב לבריאות - ריקי לנגברג

תזונת ילדים – להורים שאכפת להם

תזונת ילדים – להורים שאכפת להם
חוסנו הגופני של ילדנו מושפע מהמזונות שהוא צורך. הרכיבים שמכיל המזון הם הרכיבים מהם יבנה את גופו, שישפיעו על תפקודו, התנהגותו, התפתחותו ובריאותו. ההרגלים שנקנה לו היום ילוו אותו מחר ולאחר מכן בעתיד! ילוו אותו לאורך כל חייו וישפיעו על בריאותו הגופנית והנפשית!

השלב בו הילד עובר למזון מוצק עלול להכריע אם יהיה מבוגר שיסבול מעודף משקל ומחלות נלוות או מבוגר המרגיש צעיר בריא ורענן. על פי מחקר, פעוטות הנחשפים למזון תעשייתי, מעובד הלא הוא ה'ג'אנק פוד' מרגילים את החיך לטעמים מסוימים שקשה מאוד להיפטר מהם בעתיד. הדבר מהווה תשתית, כמעט ברור, לעתיד עם עודף משקל. הטעמים של המזונות המעובדים עזים וקיצוניים ובלוטות הטעם מושפעות ומתרגלות לטעמים העזים הללו. אחרי התנסות כזו קשה מאוד להרגיל ילד ליהנות מטעמו של ירק כלשהו, הטעם תפל ולא דומה אפילו לטעמים העזים והמוכרים של המזונות המעובדים והכל כך "טעימים". המליחות עזה כמו גם רמת המתיקות, מה שאומר שרמת הנתרן והגלוקוז מרקיעה שחקים. חשוב לציין שההשפעות תבואנה לאחר שנים של צריכה בדמות מחלות של העולם המערבי שהן כה נפוצות.

בחמישים השנים האחרונות עלה מס' הילדים, באופן משמעותי, הסובלים מהשמנה. הסיבות העיקריות הן השפעות סביבתיות והרגלים נרכשים. סביבות גיל שנה וחצי זה הגיל שבו המשפחה יושבת סביב שולחן והילד לומד באמצעות חיקוי מה לאכול, איך לאכול וכן הלאה. הפעוט מאמץ את הרגלי האכילה המשפחתיים והרגלים אלו מלווים אותו לאורך כל החיים. אם הילד ילמד לאכול בעמידה, בשעות לא מתאימות, להמיר ארוחות בחטיפים שונים אזי הרגלים אלו ילוו אותו במהלך שנות חייו בעתיד.

הדרך לבריאותם של ילדינו והדאגה למשקל תקין היא לשמש דוגמה מהגיל בו נחשף הילד למזון מוצק. בידינו ההורים היכולת להעניק לילדינו את ההרגלים לתזונה בריאה ונכונה לעתידם הבריא פיזית ונפשית הדוגמה שלנו היא קריטית עבורם.

אז כיצד אנו יוצרים סביבת אכילה נעימה ומפתחים אצל הילדים אהבה למזון בריא?

דוגמה ומודל לחיקוי - הילדים לומדים מאיתנו כיצד לדבר, כיצד לתקשר, וכך גם כיצד לאכול. אם אנו אוכלים ליד השולחן, לאט ובנחת, אם אנו אוכלים ירקות ופירות כך יאכלו גם ילדינו. אם איננו מקדישים לעצמנו את הזמן לארוחה נינוחה, אוכלים בחיפזון, בחטף, מזון מהיר ילדינו ילמדו כי כך נכון להיות. מחקרים מראים שארוחה משפחתית ביום, כלומר שכל המשפחה מתכנסת סביב השולחן משפרת הישגים לימודיים ותורמת לביטחון העצמי של הילד.

ירקות ופירות - בארוחות העיקריות חשוב לכלול ירקות מגוונים. כך נדאג לאספקת ויטמינים ומינרלים סדירה. יש ילדים שאוהבים לזהות באופן ברור מה נמצא בצלחת. הם ימנעו מסלט ומרטבים אך ישמחו לכרסם מקלות גזר, מלפפון פלפל, סלרי, וכל ירק שחתוך באופן גס-כלומר חתיכות גדולות כשהירק כמה שיותר קרוב לצורתו המקורית.

חלבון - בסיס טוב לחלבון איכותי יספקו סוג של דגן כגון אורז מלא, קינואה, דוחן, ספגטי מאורז או חיטה מלאה בשילוב עם קטנייה כגון שעועית, עדשים, אפונה, תירס, גרגירי חומוס, וגם כאן יש ילדים שיזדקקו לפשטות ולהפרדה בין המנות ולהם מומלץ להשתמש בצלחות עם הפרדה פנימית. חלבון טוב נוסף הוא ביצה כשהעדיפות היא לביצה רכה - לילדים אין צורך בהגבלת הכמות, או מנה בשרית. מנות בשריות שמתקבלות בברכה ומזינות הן הודו או עוף שניתן להגיש כקציצות או כדורי בשר.

שיתוף הילדים בהכנת הארוחה - אפשרות בחירה והחלטה עצמאית של הילד תתרום להנאה שלו ולפתיחות להתנסות במאכלים חדשים.

חטיפים - בין הארוחות 'החטיפים' צריכים להיות פירות חתוכים, אפשר עם מטבל דבש. פירות יבשים, ריבועי שומשום וכדומה. המקור צריך להיות מה שיותר טבעי ומה שפחות סוכר. פירות וירקות חתוכים, ומזונות שאנו רוצים לעודד אכילתם כדאי שיהיו זמינים לילד לכן רצוי להחזיק במדפים התחתונים במקרר.

חטיפים מעובדים - רבים מהחטיפים שעל המדף מכילים תכולת נתרן גבוהה, צבעי מאכל, שומנים מוקשים, תוספים משפרי טעם, וסוכרים בכמות גדולה. צבעי מאכל (בעיקר טרטזין-צהוב) גורם להחמרה במצבי אסטמה, אלרגיות, היפראקטיביות ורגזנות. התוספים הכימיים, ובעיקר יש להימנע ממונוסודיום גלוטומאט המפריעים לפעולת הכבד, מצטברים כרעלים בגוף, ומחלישים את מערכת החיסון. יש להפחית את הצריכה ככל האפשר, אך עם זאת המלצתי היא לא למנוע לחלוטין ולאפשר באירועים חברתיים כאשר ילדים אחרים אוכלים כדי לא ליצור חסך ורדיפה אחרי האסור. להשתדל לא לקנות הביתה ולא ליזום צריכתם.

ממרחים - המומלצים בכריך או על קרקר- ממרח תמרים, אבוקדו, חומוס, חלבה, טחינה עם דבש, ממרח שקדים ודבש, ממרח חרובים בטעם שוקולד, דבש או גבינה. ממרחים אלה טעימים ביותר ומכילים רמות גבוהות של ויטמינים ומינרלים, כך, שלא רק שאינם שוחקים את הויטמינים בגוף אלא תורמים הרבה ערכים תזונתיים.

מים - חשוב להקפיד על שתייה מרובה של מים, עדיף מים מינרלים, ולא להרגיל לשתייה מתוקה. למתעקשים - התרכיז המומלץ הוא תרכיז סיידר תפוחים. המשקאות הקלים והתוססים מכילים חומרי טעם סינטטיים העלולים לגרום לאלרגיות, החלשת מע' חיסון, סוכרים עליהם דיברנו, והקפאין בקולה מגביר פעלתנות יתר ורגזנות. חשוב לשים לב שבתרכיזים המצהירים על עצמם שמכילים ויטמינים הכמויות הם מזעריות עד זניחות וגם הם מכילים תוספים סינטטיים שלא מומלצים לצריכה.

חשוב לזכור שתכולת הקיבה של ילד קטנה יותר והמנות צריכות להיות בהתאם, וחשוב לאפשר לילד להיות קשוב לנקודת השובע שלו. התעקשות של הורה לסיים את המנה שבצלחת גוזלת מידי הילד את השליטה וההקשבה לצרכי הגוף, וכך הוא למד לאכול גם כשהוא שבע ומעבר לצרכים, מה שעלול לגרום בעתיד להשמנה.

לסיכום - ילדים פתוחים לשינויים בעיקר כשהם מבינים את הסיבות, ופעמים רבות מפתיעים אפילו את הוריהם ביכולתם להסתגל, להפנים וליישם את כללי הבריאות.לילדים נטייה טבעית ומולדת להימשך לטוב ולבריא להם ולזהות את הכמויות הנדרשות. כל שהם זקוקים לו הוא הכוונה, היצע מזונות בריאים, והקשבה להעדפותיהם.

ילדים היפראקטיביים

טיפול נטורופתי יעיל למחלות כרוניות ולמצבי חולי שונים



חזרה לתזונת ילדים >>


 
צור קשר
* שם:
*אימייל:
* טלפון:
טלפון נוסף:
  טקסט חופשי:
* שדות חובה
צור קשר




הרשמה לניוזלטר
הרשמו וקבלו חינם עדכונים בנושאים: תזונה, הרזיה, בריאות ומניעת מחלות, טיפים ומתכונים הקשורים לצליאק.

הכניסו את שמכם ואת המייל שלכם למטה
שם:
* מייל:
* שדות חובה





באותו נושא
עיצוב, בנייה וקידום אתרים לול שיווק ברשת