הנתיב לבריאות - ריקי לנגברג

בורוקלי - סופרפוד

בורוקלי - סופרפוד
 

זה אחד הירקות החביבים עלי ביותר, אני נוהגת לשלב אותו כמעט עם כל מנה: בתוך בשר הקציצות המשודרגות שלי, כסלט, כתוספת חמה לצד דגן מלא כזה או אחר. ממליצה לכם להכניס אותו לתפריט היומי שלכם בכל צורה שתאהבו והסיבות לכך הן רבות ומגוונות.

לברוקולי מיוחסות יכולות למניעת מחלות רבות. מחקרים רבים מצאו כי צריכת ברוקולי מסייעת במניעת סרטן. בדומה לצמחים אחרים במשפחת המצליבים ברוקולי מכיל כימיקלים המסוגלים למנוע סרטן ולבלום התפשטות או התפתחות גידולים.

 ברוקולי הוא אחד מהירקות המביא תועלת רבה גם לבריאות הלב. צריכת הצמח מסייעת לחיזוק מערכות החיסון בגוף ובכך למנוע מחלות לב ולהפחית את נזקיהן. כמו כן מרכיבים מסוימים בברוקולי מסוגלים גם לסייע בתיקון תאי עור שניזוקו על ידי השמש, ולכן במניעת סרטן העור. לברוקולי יש תועלות רבות למערכת העצמות בזכות הריכוז הגדול של ויטמין C וסידן.

כמה קטנות על הברוקולי:

 ערכים תזונתיים  ל-100 גרם ברוקולי טרי - סיבים תזונתיים 3.3 גר', 1180 מק"ג בטא-קרוטן, 65 מ"ג ויטמין C,  סידן 40 מ"ג, 21 מ"ג מגנזיום, 293 מ"ג אשלגן, 0.7 מ"ג ברזל, 1.6 מק"ג סלניום ועוד. 

 ערך קלורי שלילי – בברוקולי  יש 40 קלוריות ב- 100 גר'. עיכול ופירוק 100 גר' ברוקולי ידרשו מהגוף שריפה של כמחצית הקלוריות, מה שהופך אותו למזון מעולה לשמירה על משקל גוף או לחילופין לירידה במשקל.

 לוטאין 1517 מק"ג ל-100 גר' ברוקולי – מצוי בצבע הירוק של הברוקולי וזהו נוגד החמצון האחראי על בריאות העיניים, העור, הלב וכלי הדם. הלוטאין חיוני לגוף מה שאומר שהגוף אינו יכול לייצר אותו ומומלץ לספק לגוף.

 תאי העור - גם הם יוצאים נשכרים מצריכת ברוקולי בתזונה היומיומית שלנו. ברוקולי מכיל את נוגדי החמצון היכולים לצמצם את הפגיעה בתאי העור מנזקי השמש ןקרינה. אם רוצים להגן על העור מפני קרינת השמש, טוחנים נבטי ברוקולי ויוצרים מהם קרם למריחה, זה ישמש מגן טבעי לעור מקרינת UV מסרטנת.

 חומצה פולית או ויטמין M -חומצה פולית מצויה בעלים ירוקים כמו גם בברוקולי. החומצה פולית שייכת לקבוצת ויטמיני B, ויטמין חובה בתקופת ההיריון, הוויטמין אחראי על חילוף חומרים, בניית תאי דם אדומים ומסייעת לספיגת ברזל בגוף. 

טריפטופן - היא אחת מ-20 חומצות אמינו הקיימות בטבע והברוקולי עשיר בחומצה אמינית זו. טריפטופן חיונית להרבה תפקידים בגוף. טריפטופן הופכת בגוף ל-B3 (חומצה ניקוטינית) ומשמשת לטיפול בנדודי שינה, דיכאון ועודף משקל. יחד עם B6 טריפטופן מייצרת סרוטונין ומלטונין. על מנת שתהיה קליטת טריפטופן יעילה על ידי המוח יש צורך גם בויטמין C ו B6. נמצא מחקרית כי הטריפטופן גם תורם לשיכוך כאבים.

סולפוראפן (Sulforaphane) ותרכובות אינדול (Indole) - הברוקולי עשיר בפיטו כימיקלים אלה המעודדים ייצור אנזימים המנטרלים רעלנים המצויים במזון. חומרים אלה מעודדים אפופטוזיס שהוא תהליך הגורם להשמדת תאים טרום סרטניים. חומרים אלה תורמים גם לשמירה על הלב וכלי הדם שלנו בגוף.

 איך כדאי לטפל בברוקולי? - מומלץ לאכול מיד לאחר הבישול כך המינרלים והויטמינים נספגים ברמות גבוהות יותר בגוף. אם אנחנו מתכננים את הקניות השבועיות שלנו מומלץ לשמור את הברוקולי במקרר בשקית ניילון ולאחסן למשך שלושה ימים בלבד. בבואנו לבשל את הברוקולי כדא להסתפק בחליטה קצרה בלבד על מנת לשמור על הערכים התזונתיים המופלאים שלו. לפני הבישול אני משרה במים עם מעט חומץ תפוחים זה שומר על הגוון הירוק עז האופייני לו. כמו גם מחטא מחרקים לא רצויים.

 סלט ברוקולי ושעועית אדומה

 סלט ברוקולי, גזר ואגוזי קשיו
 


חזרה להכרת מזונות >>


 
צור קשר
* שם:
*אימייל:
* טלפון:
טלפון נוסף:
  טקסט חופשי:
* שדות חובה
צור קשר




הרשמה לניוזלטר
הרשמו וקבלו חינם עדכונים בנושאים: תזונה, הרזיה, בריאות ומניעת מחלות, טיפים ומתכונים הקשורים לצליאק.

הכניסו את שמכם ואת המייל שלכם למטה
שם:
* מייל:
* שדות חובה





באותו נושא
עיצוב, בנייה וקידום אתרים לול שיווק ברשת