הנתיב לבריאות - ריקי לנגברג

נתרן - האם צריך וכמה?

נתרן - האם צריך וכמה?

הנתרן (סודיום/Na) הוא מינרל המהווה רק את אחד ממרכיבי המלח ולכן, כ 40% ממלח הבישול שאנו משתמשים בו מכיל
נתרן ו-60% כלור. נתרן כלורי הוא מלח הבישול המוכר המשמש לתיבול ולהכנת מזון. נתרן הידרוקסידי (סודה קאוסטית) הוא חומר שיש לו שימושים מגוונים בתעשייה (למשל בייצור נייר וחומרי ניקוי), ושימוש ביתי כפותח סתימות ביוב. 

המקור העיקרי שממנו אנו מקבלים נתרן הוא המזון. הסימול של נתרן הוא "Na" וכך הוא מופיע על גבי תוויות שעל אריזות מזון. לנתרן ישנן מספר תפקידים בתעשיית המזון. צורות שונות של נתרן משמשות כחומרים משמרים של מזון ומעכבות צמיחה של חיידקים, נגיפים ועוד שמקורם במזון כגון בשר, גבינה ועוד. נתרן אף משמש לשיפור הטעם של מזון, לשיפור צבע המזון, לכבישת ירקות ופירות, להוצאת הדם מהבשר (גם מטעמי כשרות) ועוד. נתרן נמצא במזונות רבים באופן טבעי, אך, כ-75% מהנתרן שאנו מקבלים מהמזון הוא תוסף ולא נתרן שהיה במזון באופן טבעי. מזונות עתירי נתרן הם מזונות מעובדים ומוכנים, אבקות מרק למיניהם, חטיפים וכדומה.

למינרל הנתרן יש תפקידים רבים בגוף האדם. הנתרן משתתף, בן היתר, בפעילות 'משאבת נתרן-אשלגן' מה זה אומר? - משאבה זו היא אנזים בתאי הגוף המוביל באופן פעיל נתרן אל מחוץ לתא ואשלגן לתוך התא. משאבת נתרן אשלגן יוצרת תנאים להובלה של חומרים שונים לתוך התא ומחוצה לו ושמירה על נפח התא. פעולת 'משאבת נתרן-אשלגן' חיונית לתפקוד התאים ולשלמותם.

נתרן פועל יחד עם אשלגן גם בבקרת מאזן המים בגוף, הולכת אותות עצביים, התכווצות שרירים ושמירת קצב תקין של פעימות הלב. נתרן מאזן את היחס בין חומצה לבסיס ומווסת את נפח הנוזלים בגוף (לחץ דם). איבוד נתרן מהגוף עקב הזעה, הקאה או השתנה מרובה עלול לגרום לתסמינים כגון חולשה, עוויתות ועוד. במקרים קיצוניים עלול מצב זה לגרום אף למוות.

לעומת זאת, צריכה גבוהה של נתרן שהיא יותר שכיחה מהווה סכנה ליתר לחץ דם הידוע בכינויו 'הרוצח השקט'. יתר לחץ דם מהווה גורם סיכון להתקפי לב ואירועים מוחיים. אלה מחלות שאחוז התמותה בהם גבוה, מחלות אלה אופייניות לאוכלוסייה של העולם המערבי אשר צורכות תזונה עתירה בנתרן (בין היתר) ומנהלות אורח חיים אינטנסיבי. אגב, חשוב לציין - נתרן הוא רק גורם בודד אחד מתוך מספר גדול של גורמים המשפיעים על לחץ הדם, ועם כל החשיבות שאנו מייחסים ללחץ הדם, גם הוא רק אחד מתוך מספר גורמים המשפיעים על בריאות כלי הדם. אז איך הנתרן משפיע על לחץ הדם? – מסתבר שצריכת עודף נתרן במזון מעלה את נפח הדם מעבר לנפח הרצוי. בתגובה, עודף זה מאותת לכליות ליזום סדרה של השפעות הורמונאליות וכן וסקולאריות המעלות את לחץ הדם. הורמונים אלה עלולים להשפיע באופן שלילי על בריאות כלי הדם, גם אם לחץ הדם נותר יציב ואינו מזדרז לעלות. 
נזקים נוספים שהנתרן עלול לגרום הם בריחת סידן, אבנים בכליות וסרטן בקיבה.


הנתרן אינו זוכה להתייחסות הנכונה, שמו הולך לפניו כאלקטרוליט חיוני וחשוב לגוף ואכן כך הדבר, אך מילת המפתח היא המידה. הסיבה לחוסר ההתייחסות נעוצה בעובדה שהוא חבוי בתוך המזון, אולי מפני שאינו איזושהי פחמימה או שומן רווי ולאלה אנו מתייחסים בכבוד הראוי ודי חוששים מפניהם.

כמה נתרן עלינו לצרוך ביום? - ההמלצה לצריכת נתרן למבוגר בישראל הן  1.5-2 גר' נתרן ליום, זוהי כמות שוות ערך ל-5-6 גר' מלח שזה בערך כפית. ההמלצה לילדים, כמובן, הרבה יותר נמוכה. ילדים עד גיל 9 לא צריכים לעבור את ה- 1.2 גר' נתרן ביום. מסקרי בריאות בעולם עולה כי מרבית האנשים בעולם המערבי צורכים הרבה מעבר לצריכה המומלצת. נמצא שבישראל מבוגרים צורכים היום כ-6 גר'. צריכת הנתרן אצל ילדים ונוער גבוהה יותר מצריכת המבוגרים ועומדת על כ-12 גר' נתרן וזאת בגלל צריכה גבוהה יותר של מזון מהיר, מתועש, מעובד, מוכן (קראו לזה איך שאתם רוצים) והרבה מאוד חטיפים, מלוחים ומתוקים. 

אתם יודעים שגם החטיפים המתוקים מכילים כמויות נתרן מטורפות? כן כן, למשל דגני בוקר, עוגיות, קטשופ ועוד. אנחנו לא מודעים לכך משום שטעמו של הנתרן אינו תמיד מלוח והסימון שלו על תווית המוצר מופיעה בכמה צורות. המזונות שכדאי להיזהר מהם אלה השניצלים המוכנים, פסטרמה ונקניק, בורקסים, קרוטונים, שקדי מרק, חטיפים כגון ביסלי במבה, דגני בוקר, סלטים מוכנים (חומוס, טחינה וכו'), חמוצים והרשימה עוד ארוכה מאוד. הנה לכם מס' דוגמאות: מנת דגני בוקר (60 גר') מכילה כ-300 מ"ג נתרן. פסטרמה (2 פרוסות) – 300 מ"ג נתרן. מלפפון חמוץ (חצי) – 350 מ"ג נתרן. שניצל מוכן (יחידה) – 550 מ"ג נתרן. פיצה (משולש) – 850 מ"ג נתרן. קטשופ (3 כפות) – כ-400 מ"ג נתרן. שקדי מרק (100 גר') – 750 מ"ג נתרן.

עכשיו ברור לכם שהבעיה המרכזית אינה כמה אנו ממליחים את האוכל שלנו בתבשיל או בצלחת. הבעיה המרכזית איזה מזונות שאנו צורכים במהלך היומיום על בסיס קבוע. וכאמור במזונות המעובדים המלח הוא נסתר ולכן יש סכנה גדולה שאנו צורכים הרבה מעבר למה שאנו זקוקים לו.

הורים יקרים, בקרו במחלקת הירקות שם תוכלו לקבל רעיונות מה להכין לימים הקרובים לבני המשפחה. שלבו את האוכל עם הרבה ירקות בכל צורה שתאהבו, דגנים מלאים וקטניות, אפשר מונבטות, בצורת נבטוטים שניתן לקנות היום בכל רשתות השיווק למזון. כארוחות ביניים אכלו פירות העונה טריים והרבה. כשאני ממליצה על הורדה של הנתרן בתפריט שלנו במקביל חשוב להעלות את כמות האשלגן. אשלגן אנו נקבל מכל מה שיש לטבע להציע לנו, בכל הירקות והפירות הטריים. חשוב שתדעו, ככל שנרגיל את ילדינו לאכול אוכל מוכן ומעובד המכיל כמויות גבוהות של נתרן, יהיה להם קשה יותר להיגמל מהטעם. אנחנו כהורים, חייבים עוד ברמת התכנון והקניות בסופר לעשות את הבחירה המושכלת - לקנות מוצרים המכילים פחות נתרן ופחות מזיקים למשפחה שלנו וזה אומר פחות מזונות מוכנים ומעובדים ויותר טריים וטבעיים.

איך ניתן לעשות זאת, הרי לכם כמה רעיונות:

תווית המזון - פשוט לטרוח ולהעמיק באותיות הקטנות הרשומות על גבי תווית המזון ב'רכיבים' ובטבלת ה'ערך התזונתי'. חשוב גם שהנתרן יהיה פחות ברמתו מרמת הקלוריות של המוצר. הנתרן מסתתר מאחורי רשימת המילים הללו: מלח, רוטב סויה, רוטב טריאקי, מתובל, משומר, ממולח, מעושן. אם אתם רואים את אחת מהמילים הללו בתווית המזון שעל גבי המוצר התרחקו. הפעילו שיקול דעת ואל תתפתו לקנות כאלה מוצרים.

מזונות בעייתיים - המוצרים המועדים לפורענות ברמת הנתרן הם: רטבים שונים כגון רוטב ברביקיו, קטשופ, שימורים, טונה, מרקים מוכנים או אב' מרק, מאפים מלוחים כגון קרקרים או בייגלה, חטיפים (ביסלי, במבה ושות'), פיצוחים כגון גרעינים שחורים, לבנים, אגוזים קלויים וכו', ועוד.
תערובות אב' לתיבול - כדאי להמעיט כמה שיותר באב' תערובות לתיבול שאנו מוצאים גם בבתי טבע ובחנויות המתהדרות במוצרי בריאות, לצערי. תערובות אלה מיועדות ל"לשדרג" את האורז, העוף וכו'.

מרקים – אין כמו מרק ביתי, הניחוח שממלא את הבית, טעים ומלא בכל טוב לבריאות הגוף. הכינו מרקים בשלל צורות וצבעים והקפידו להשתמש רק במרכיבים איכותיים וטבעיים, הימנעו מאב' המרק למיניהן זה מוקש נתרן רציני, העדיפו תבלינים טבעיים כמו פפריקה, כורכום, פלפל שחור, הרבה עשבי תיבול, שום ובצל.

מלח שולחני – בדרך כלל אנו נוהגים להניח את המלחייה זמינה על השולחן. כדאי להזיז אותה למקום בלתי נראה לעין. כך לא תתפתו להוסיף עוד מלח לצלחת.

טרי וקפוא – אין ספק ש'טרי הכי בריא', לכן, כדאי ורצוי לאכול מזון טרי וטבעי. ירקות משומרים מכילים נתרן ברמה גבוהה. אפשר להשתמש גם בירקות ופירות קפואים השומרים חלק מהערכים התזונתיים שלהם, זה עדיף על משומרים.

רטבים לסלט - בקשו את הרוטב לצד הסלט. לא להתבייש לשאול את המלצר על איזה בסיס הרוטב. העדיפו את הרוטב המכיל הכי פחות שומן (מיונז) והכי פחות נתרן. העצה הכי טובה שאוכל לתת לכם זה להכין רוטב על בסיס לימון סחוט טרי, שמן זית, סילאן, שום כתוש. אם אתם אוכלים במסעדה ליד הסלט בקשו רוטב ויניגרט (על בסיס לימון או חומץ בלסמי, שמן זית ותבלינים).

פיצוחים – הימנעו לחלוטין, לא רק בגלל רמת הנתרן הגבוהה גם בגלל השומן שהופך למאוד לא בריא. ממזון בריא זה הופך למזון מזיק. אם יש צורך חד פעמי אפשר לקלות בבית קלות וללא מלח.

דגני בוקר – בקופסאות העליזות הללו, המיועדות לילדים בעיקר, נוכל לראות רמות נתרן מפחידות. כהורים חשוב לקחת אחריות ופשוט לא להכניס הביתה קופסאות מהסוג הזה. ארוחת בוקר היא אחת הארוחות החשובות לבריאות הילד והתפתחותו אל תתפתו לסגור את נושא ארוחת הבוקר בקערת דגנים המתהדרות בתדמית בריאותית אך במציאות זה משהו אחר. דגני בוקר גם כחטיף לנשנוש מאוד לא מומלץ הציעו לילדכם בין הארוחות כנשנוש פירות טריים חתוכים או פירות יבשים או מאפים שתכינו בבית כמאפי או חטיפי בריאות.

תרופות נוגדות חומצה – תרופה הניתנת לבעיות של צרבות, ריפלוקס, כיבים, חיידק ה-HP בקיבה ועוד. התרופות נחלקות ל-2 קבוצות. הקבוצה הראשונה כוללות את התרופות: רניטידין (זנטאק), סימטידין (טאגאמט), ניזאטידין (אקסיד) ופאמוטידין (פפסיד). הקבוצה השנייה כוללת את: אומפראזול (פרילוסק), אסומפראזול (נקסיום), לנסופראזול (פרבאסיד), פנטופראזול (פרוטוניקס, פנטולוק) וראבפראזול (אסיפקס). תפקיד התרופות למנוע את ייצור החומצות בקיבה. חשוב להבין, חומצת הקיבה היא אחת ההגנות הבסיסיות ביותר של הגוף מפני דלקות. היא הורסת את רוב החיידקים והווירוסים שחודרים לגופנו בבליעה ובמזון, החומר שמצוי בתרופות המפחיתות חומצת קיבה, הינו אלומיניום ברובו, כמו גם נתרן ביקרבונט (מלח מחומצה פחמתית). כדור אחד מכיל כ-300 מ"ג נתרן. כשמתחילים את התרופה הזו קשה להיגמל ממנה וצריך לקחת לטווח ארוך. כדאי ורצוי לחפש פיתרון אחר, פיתרון טבעי שלא כולל חומרים אשר מתערבים בתפקוד הטבעי של מערכות הגוף. ישנם תוספים וצמחי מרפא אשר פועלים באופן טבעי ונותנים מענה מצוין לכל בעיה הקשורה למערכת העיכול. יש צורך גם להתאים תפריט תזונתי לבעיה, לכן, חשוב להגיע לאיש מקצוע שיבנה תפריט מתאים וימליץ  על תוספים בהתאם.
 
יתר לחץ דם או לחץ דם גבוה


באפשרותך להתחיל תהליך ריפוי טבעי יחד איתי צור קשר
לתאום פגישה 054-8091279

חזרה להכרת מזונות >>


 
צור קשר
* שם:
*אימייל:
* טלפון:
טלפון נוסף:
  טקסט חופשי:
* שדות חובה
צור קשר




הרשמה לניוזלטר
הרשמו וקבלו חינם עדכונים בנושאים: תזונה, הרזיה, בריאות ומניעת מחלות, טיפים ומתכונים הקשורים לצליאק.

הכניסו את שמכם ואת המייל שלכם למטה
שם:
* מייל:
* שדות חובה





באותו נושא
עיצוב, בנייה וקידום אתרים לול שיווק ברשת