הנתיב לבריאות - ריקי לנגברג

מדריך הנבטים

מדריך הנבטים

הנבטים הם זרעים וגרעינים שהחלו לצמוח. כל זרע מורכב מקליפה חיצונית, חומרי הזנה ונבט. כשהוא יבש יכול הזרע להישמר במשך זמן רב. תהליך ההנבטה יתחיל רק אם יתקיימו מספר תנאים הקשורים בטמפרטורה, אור, לחות ואוורור. ניתן להנביט זרעים באדמה או במים. בתהליך ההנבטה עולה אחוז האנזימים החיים שבו, בכדי לאפשר את פירוק המזון שבגרעין. רק מזון מפורק יכול לנוע בנוזלי הגרעין ולשרת את צרכיו.

אנו מפיקים תועלת רבה מאנזימים אלו, מאחר והם תורמים לתהליכי נשימת התאים, מונעים תהליכי חמצון בגוף, עוזרים לפעילות שריר הלב, עוזרים לעיכול המזון, מונעים תהליכי הזדקנות, מנמיכים השפעת קרינה, משמשים כחומרים אנטי דלקתיים ומסייעים להלחם במחלת הסרטן. מה גם שהם מהווים תוספת של שפע ויטמינים, מינרלים וסיבים תזונתיים לבריאות הגוף. ולכן מומלץ לאכול נבטים בצורתם החיה בלבד, למעט נבטוטי קטניות שזקוקים לבישול או אידוי לפני אכילתם (צורה זו של הכנה מקלה על עיכולן).

קיימים הבדלים בין הנבטים השונים הן בטעמם והן בהרכבם התזונתי. הנבטים הארוכים יותר (לא מעבר ל15- ס"מ) עשירים יותר בויטמינים לעומת תכולת החלבון שלהם באופן יחסי לעומת הנבטוטים.

סוגי הנבטים:

אלפלפה - אספסת
: עשירים בויטמינים ומינרלים: סידן, זרחן, ברזל, מנגן, אשלגן, ויטמין C ו K. תורמים במיוחד לסובלים מבעיות שלד ועצמות, כמו שברים, נקעים, אוסטיאופרוזיס וכן לבעיות של קרישת הדם. חשוב גם לנשים מיניקות להגברת תנובת החלב. מכילים חומרים אנטי סרטניים.
מש: אלו הנבטים הסיניים המוכרים. מכילים ויטמיני A, B ו- C, קלים להנבטה, נשמרים לזמן ממושך.

נבטי חילבה: יש להם ריח אופייני, מסוגלים להישמר לזמן רב ולנבוט גם בקור. בגלל טעמם המר פועלים על ניקוי הכבד מרעלים, כמו כן טובים לשמירה ולשיקום משק הסוכר בגוף ולכן מומלצים לחולי סוכרת, קנדידה, השמנה, התמכרויות למתוק.

נבטי חמניות: נבטי החמניות מכילים חומצות שומן חיוניות מסוג אומגה 6 ועשירים בוויטמינים E ,D ו-B קומפלקס, חומצה פולית אשר יעילים למצבי מתח. בנוסף, הם מכילים גם כמויות משמעותיות של סידן ומינרלים חיוניים. הם גם עשירים בלציטין ולכן מומלצים לסובלים משומנים בדם (כולסטרול וטריגליצרידים). משתלבים טוב במאכלים בגלל טעמם העדין.

נבטי כוסמת - הנבטים מאוד יפים - גבעול ורוד כהה, עלים ירוקים רחבים, וטעם אגוזי עדין. נבטי הכוסמת נחשבים מועילים במיוחד למי שסובלים מאלרגיות ובכלל מסייעים לניקוי מערכות הגוף. הם עשירים במינרלים ובחומצת האמינו ליזין, החיונית להתפתחות הגוף ולתפקודו.

נבטי שעועית - ארוכים ועבים יחסית, עם גבעול לבן ועלים צהבהבים. טעמם נייטרלי ועסיסי. מהווים מרכיב חשוב בכל תבשיל מוקפץ: הם שומרים על פריכותם בבישול מהיר והולכים נהדר עם טופו, טמפה ורוטב סויה. חשוב להוסיף אותם ממש בסוף, כדי שישמרו על פריכותם. הם מצוינים גם כתוספת למרקים אסיאתיים. יש בהם כמות נאה של חלבון זמין, ויטמינים A ו?C וכמובן סיבים תזונתיים.

נבטי ברוקולי - לנבטי הברוקולי עלים ירוקים בהירים וטעם עוקצני, חריף משהו, שישמח את מי שלא משתגע על טעמו של הברוקולי הבוגר. הולכים נהדר עם עגבניות וגבינות בסלטים ובכריכים. עשירים באנזימים המזרזים סילוק רעלים מהגוף ומכילים שפע של נוגדי חמצון, מסייעים במניעת לחץ דם גבוה, מספקים הגנה מדלקות בלב ובכליות ועוזרים בריפוי כיבי קיבה.

נבטי צנוניות - נבטים דקים ולבנים, עליהם ירוקים בהירים וטעמם חריף ורענן. מעולים כתוספת לכריכים שמכילים בשר או גבינות חריפות, לסלט ביצים ולסלטים, בעיקר עם סלרי וצנוניות. מכילים נוגדי חמצון וויטמינים A , C ו-B קומפלקס. בנוסף, הם נחשבים למועילים נגד תולעים במערכת העיכול.

את הנבטים הללו ניתן לרכוש בחנויות טבע וכמעט בכל רשתות השיווק, כמו כן קל מאד להנביט לבד.
ניתן לשלב אותם בסלטים רבים, לעשות מהם מיצים לניקוי וטיהור הגוף ולאכול כחטיפים בין ארוחות.



למתכון לסלט עתיר נבטים



 

 



חזרה להכרת מזונות >>


 
צור קשר
* שם:
*אימייל:
* טלפון:
טלפון נוסף:
  טקסט חופשי:
* שדות חובה
צור קשר




הרשמה לניוזלטר
הרשמו וקבלו חינם עדכונים בנושאים: תזונה, הרזיה, בריאות ומניעת מחלות, טיפים ומתכונים הקשורים לצליאק.

הכניסו את שמכם ואת המייל שלכם למטה
שם:
* מייל:
* שדות חובה





באותו נושא
עיצוב, בנייה וקידום אתרים לול שיווק ברשת